Ποια ειναι τα Στατιστικά επιτυχίας των Startups; Πρόσφατα ήμουν καλεσμένος σε μια ημερίδα για την Καινοτομία που οργάνωσε το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, για να μιλήσω για την Επιχειρηματικότητα και άκουσα έναν πολύ ωραίο όρο απο τον συνομιλιτή μου κο Καραγιάννη Ηλία που ήταν και βασικός ομιλιτής. Ανέφερε λοιπόν κάποια στιγμή οτι μας έχει πιάσει μια “Startup-mania” τον τελευταίο καιρό και είναι λίγο επικίνδυνο… είπα λοιπόν να κάνω μια μικρή έρευνα στα ποσοστά επιτυχίας των Startups και πως κάποιος μπορεί να ξεκινήσει σωστά.

Είναι αλήθεια, οτι το τελευταίο διάστημα στην Ελλάδα έχουν ξεκινήσει πάρα πολλά Startup, ενώ πολλοί θεωρούν οτι η έξοδος απο την κρίση βρίσκεται εκεί, δηλαδή οι νέοι να ασχοληθούν με την επιχειρηματικότητα.

  • Είναι όμως εκεί η λύση;
  • Τι στατιστικά επιτυχίας έχουν τα εγχειρήματα Startup σήμερα;
  • Και το βασικότερο… τι είναι Startup;

Να ξεκαθαρίσω οτι δεν κάνω επισημονική προσέγγιση του θέματα, απλά θα προσπαθήσω να το προσεγγίσω με όρους απλούς και καθημερινούς, χωρίς να ψάξω τους επίσημους ορισμούς. Θα απαντήσω στις βασικές ερωτήσεις που μου κάνουν συχνά σχετικά με τις νέες επιχειρήσεις.

Τι είναι Startup – νεοφυής επιχείρηση;

Startup για εμένα, είναι μια επιχείρηση (οποιασδήποτε νομικής μορφής) η οποία έχει ξεκινήσει πριν λίγο χρονικό διάστημα και φέρνει κάποια στοιχεία καινοτομίας στο χώρο στον οποίο δραστηριοποιείται. Επίσης συνήθως χαρακτηριστικό είναι οτι έχει ταχεία ανάπτυξη η προοπτική ταχείας ανάπτυξης αν χρηματοδοτηθεί.

Ποια είναι τα στατιστικά επιτυχίας των Startups (νεοφυών επιχειρήσεων)

Σύμφωνα με στατιστικές που απο διάφορες περιοχές του δυτικού κόσμου το ποσοστό επιτυχίας νέων επιχειρήσεων κυμαίνεται στο 25 με 50 τοις εκατό.

Δυστυχώς αυτοί οι αριθμοί στηρίζονται σε στατιστικά που προέκυψαν απο κυβερνητικά στοιχεία και έχουν μόνο τις επιχειρήσεις στις οποίες έγινε έναρξη φορολογικών δραστηριοτήτων. Τα πραγματικά στοιχεία είναι πιο αποθαρρυντικά με μολις μία στις 20 επιχειρήσεις να επιβιώνει.

Παρακάτω θα δείτε ένα κατανοητό γράφημα που δείχνει οτι την πρώτη φορά που θα επιχειρήσει κάποιος ένα εγχείρημα έχει μόλις 12% ποσοστό επιτυχίας βάσει στατιστικής, ενώ αν κάποιος έχει εμπειρία σε αυτό, τα ποσοστά επιτυχίας ανεβαίνουν αρκετά και φθάνουν το 30%

Στατιστικά επιτυχίας των Startups

O παλιός τρόπος να ξεκινήσεις μια επιχείρηση

Μέχρι τώρα η διαδικασία εκκίνισης ενός επιχειρηματικού εγχειρήματος ήταν η εξής:

  1. Δημιουργούμε μια καινοτόμα υπηρεσία ή προιόν
  2. Χρηματοδοτείται η ανάπτυξη μέχρι τελικό στάδιο
  3. Δημιουργούνται μέσα προβολής (διαφήμιση, εκθέσεις, website κλπ)
  4. Βρίσκουμε το πελατολόγιο

Πώς θα μειώσουμε το ρίσκο; Ο νέος τρόπος για να ξεκινήσεις μια επιχείρηση με μειωμένο ρίσκο αποτυχίας

Υπάρχει τον τελευταίο καιρό ένα κίνημα που ξεκίνησε απο την Αμερική που ονομάζεται lean startup αλλά παρόμοια χαρακτηριστικά έχει και το Customer Development (Συνδημιουργία προιόντος ή υπηρεσίας με τον πελάτη) και ξεκινάει τη διαδικασία ανάποδα με σκοπό να αυξήσει τα ποσοστά επιτυχίας και να μειώσει το επιχειρηματικό ρίσκο.

Η διαδικασία έχει ώς εξής:

  1. Βρίσκω τους πελάτες που μπορούν να με πληρώσουν
  2. Λύνω ένα πρόβλημα που ήδη έχουν
  3. Ξεκινάω το εγχείρημα χωρίς μεγάλο κεφάλαιο
  4. Βελτιώνω συνεχώς το προιόν η την υπηρεσία μου αλλά έχω πελάτες με χρηματοδοτούν
  5. Όταν φθάσω σε μια ώριμη φάση, επενδύω σε Website/Marketing κλπ

Όπως φαίνεται,  δε χρειάζεται να ξοδέψει κανείς μεγάλα ποσά στο marketing, ούτε χρειάζεται να τελειοποιήσει το προιόν και τις υπηρεσίες του. Στην πραγματικότητα δε χρειάζεται καν να είναι κανείς εξαιρετικός επιχειρηματίας. Η αγορά θα ορίσει τις ανάγκες της, το προϊόν θα τις εξυπηρετήσει και ο επιχειρηματίας θα καρπωθεί τα κέρδη.

Σε περιπτωση που θελετε να διαβάσετε περισσότερα:

Lean Startup:
http://theleanstartup.com/

Customer Development Infograph … με απλά λογια:
http://visual.ly/customer-development

Η παρουσίαση του Customer Development απο τον Steve Blank: